Allmänna villkor

 

1 Tillämpningsområde
Dessa allmänna villkor (dessa ‘Allmänna Villkor’) gäller för uppdrag mellan klienten och Laware juristbyrå (‘Byrån’).

2 Avgränsning
Dessa Allmänna Villkor gäller såvida annat inte följer av tvingande lag.

3 Uppdraget
Inledningsvis när klienten kontaktar Byrån per telefon, e-postmeddelande kan klientens ärende diskuteras kostnadsfritt. Syftet med det inledande samtalet är att identifiera klientens rättsliga situation och fastställa syfte och avgränsningen för ett visst uppdrag. Byrån kommer senare att antingen ge ut ett erbjudande till klienten eller acceptera ett erbjudande från klienten. Om Byrån åtar sig uppdraget äger Byrån rätten att anlita underleverantörer som kan arbeta med hela eller delar av uppdraget. Uppdrag som Byrån åtar innebär att Byrån självständigt åtar sig uppdraget och inte enskild jurist på Byrån. Byrån och underleverantörer kommer utföra sina tjänster i enlighet med dessa Allmänna Villkor.

4 Kommunikation
Byrån kommer att kommunicera med klienten per ordinarie post, e-post eller telefon. Kommunikation kan ske på annat vis om klienten har gett instruktioner.

5 Jävskontroll
Byrån kan i vissa fall kräva att klienten identifierar sig med anledning av Byråns kontroll av ägarförhållanden knutna till klientens bolag eller personer knutna till klienten och dess bolag. Därmed kan klienten behöva visa tillfredställande identitetshandlingar.

6 Arvode
Arvode kan ske antingen löpande timarvode eller fast arvode vilket kommer framföras till klienten i det inledande samtalet och kan ske skriftligen eller muntligen. Arvodet som anges är alltid exklusive mervärdeskatt (‘Moms’).

7 Fakturering
Fakturering sker i enlighet med avtalet som ingicks med klienten. För det fall pris inte har avtalats äger Byrån rätten att fakturera för löpande timarvode som kan variera beroende på uppdragets karaktär. Byrån debiterar alltid för utlägg, nerlagd tid, tidsspillan och resekostnader utöver den grundliga arvodeskostnaden. Byrån tillämpar 14 dagars betalningsmöjlighet innan förfallodagen träder i kraft efter faktureringsdagen. Vidare tillämpar Byrån ränta efter räntelagen (1975:636) vid sen betalning. Byrån kan komma att anlita leverantörer av faktureringstjänster.

8 Ansvar
Byrån ansvarar inte för fullständigheten eller riktigheten av den information som klienten tillhandahållits från Byrån i samband med utförd uppdrag i form av rådgivning eller annan skriftlig och muntlig meddelande. Utöver detta ansvarar Byrån inte för skada som uppkommit till följd av vilseledande, felaktiga uppgifter eller underlåtenhet från klientens sida. Slutligen är Byrån inte ansvarig i förhållande till klienten för förlust eller skada som har uppkommit till följd av Byråns arbetsresultat eller rådgivning i annat sammanhang eller för annat ändamål än för vilka de gavs.

9 Ansvarsbegränsning
Byrån ansvarar endast för skada som direkt skadar klienten med anledning av fel eller försummelse som Byrån har vållat i samband med uppdragets utförande. Byrån ansvarar inte för fel eller skador i samband med handlingar som strider mot Byråns rådgivning. Utöver detta kan inte Byrån hållas ansvarig om klienten försvårar ärendet. Vidare kan inte Byrån hållas ansvarig för att frånträda avtalet med klienten samt för beslut tagna av statliga och kommunala myndigheter.

10 Externa uppdragstagare
Byrån äger rätten att anlita externa konsulter eller experter (‘Externa Uppdragstagare’). Dessa Externa Uppdragstagare ska anses vara oberoende av Byrån där Byrån inte kan hållas ansvariga för rådgivning eller handlingar som de Externa Uppdragstagare direkt ger till klienten.

11 Personuppgifter enligt Dataskyddsförordningen (GDPR)
All personuppgifter sparas inte längre än vad som anses nödvändigt enligt GDPR. Vidare kan det exempelvis röra sig om att personuppgifter sparas till dess att uppdraget är slutförd eller i övrigt inte längre än vad som anses skäligt. Du kan läsa mer under vår integritetspolicy, se här.

12 Frånträda avtal när det rör sig om konsumenter
Om klienten utgör en konsument äger denne rätten att frånträda avtalet från dagen efter avtal ingåtts och gäller i fjorton (14) dagar i det fall det rör sig om löpande arbete.

Om konsumenten och Byrån har ingått ett skriftligt avtal där ett bestämt arvode och arbetsuppgifter har reglerats gäller inte lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler även om avtalet har ingåtts på distans. Önskar konsumenten att frånträda avtalet kan denne när som helst göra detta under förutsättning att konsumenten betalar arvode för utfört arbete, utlägg, resekostnader och tidsspillan enligt avtalet.

Konsumenten kan hävda ångerrätten genom att skicka ett meddelande till info@laware.se.

13 Klagomål mot byrån
Reklamation ska ske senast inom två (2) månader från avslutat uppdrag. Reklamationsrätten efter denna upphör att gälla. Reklamation ska ske skriftligen till info@laware.se.

Allmänna reklamationsnämnden kan även pröva konsumentens klagomål.

14 Tvister
Tvister mellan konsumenter och Byrån kan inledningsvis prövas hos Allmänna reklamationsnämnden (‘ARN’) (http://arn.se). Detta för att minimera den kostnad en konsument kan belastas av vid en tvist i allmän domstol. Det gäller även utländska konsumenter inom EU.

Konsumeter kan även vända sig till EU kommissionens institution för konsumenter som har hamnat i tvist med näringsidkare på nätet (http://ec.europa.eu/consumers).

Tvister med anledning av uppdraget skall hänskjutas till avgörande av allmän domstol.

15 Tillämplig lag
Svensk lag ska tillämpas på tvister.

16 Diverse
Dessa Allmänna Villkor kan från tid till annan komma att ändras. Konsumenten omfattas av de Allmänna Villkor som gäller vid det tillfälle konsumenten ingick avtal med Byrån.

Om konsumenten önskar att få tillgång till en annan version av dessa Allmänna Villkor ska Byrån tillhandahålla det.

17 Kontaktuppgifter
E-post: info@laware.se

 

Kontakt

Thinh Ledinh

Kontakta oss

info@laware.se

076 703 22 58